Cassava och samtal om Gud

Det bästa med att resa är att träffa nya människor.
Jag köper stekt cassava av Ruth och vi börjar prata.
Hon har åtta barn och går samtidigt i skolan.
Hon berättar att hon är kristen och frågar vad jag är.

På Sfi tycker många studenter att det är konstigt att jag inte tror på Gud eller har någon religion. Här i Uganda är de flesta kristna men det finns också många muslimer.

Ruth tycker också det är konstigt. Hon frågar: tror du inte på någonting?
Jag berättar att i Sverige finns både många kristna och många som inte tror på Gud.

Vi säger hejdå och hon frågar: vi brukar säga Gud välsigne dig, vad ska jag säga till dig? Jag svarar att hon kan säga Gud välsigne dig till mig också, för säkerhets skull.

/Kalle

Ett svar

  1. Hej kalle ,vad bra att du rest i Uganda ha en bra resa. och njuta underbara naturen i Afrika. tar gärna många bra bilder och hälsa hemlandet..
    /// Najma

Lämna en kommentar